Początki BMW i pierwszy motocykl w historii marki
Historia motocykli BMW rozpoczęła się w 1923 roku, gdy zaprezentowano model R32. Konstrukcja tego przełomowego jednośladu opierała się na innowacyjnym układzie napędowym z przeciwsobnym silnikiem typu bokser oraz wałem kardana. Te rozwiązania techniczne stały się znakiem rozpoznawczym marki na kolejne dekady. Max Friz, genialny konstruktor stojący za projektem R32, stworzył maszynę wyprzedzającą swoją epokę. Silnik o pojemności 486 cm³ generował moc 8,5 KM, co pozwalało rozpędzić motocykl do prędkości 95 km/h.
Sukces R32 sprawił, że BMW szybko rozszerzyło swoją ofertę motocyklową. W 1925 roku wprowadzono model R37 – pierwszy sportowy motocykl marki, wyposażony w podwójny gaźnik i zawory w głowicy. Maszyna osiągała zawrotną jak na tamte czasy moc 16 KM. W tym samym okresie rozpoczęto produkcję modelu R39 z jednocylindrowym silnikiem, który miał być bardziej przystępną cenowo alternatywą.
Od sukcesów sportowych po trudne czasy wojenne
W latach 30. XX wieku motocykle BMW zdominowały europejskie wyścigi. Ernst Henne na specjalnie przygotowanym BMW ustanowił szereg rekordów prędkości, osiągając w 1937 roku 279,5 km/h. Sportowe sukcesy przyczyniły się do rozwoju technologicznego – wprowadzono teleskopowe zawieszenie przednie, udoskonalono skrzynie biegów i zwiększono niezawodność silników.
Wybuch II wojny światowej zmienił kierunek rozwoju firmy. Produkcję przestawiono na potrzeby wojska, tworząc słynny model R75 z wózkiem bocznym. Ta niezwykle wytrzymała konstrukcja sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach, od pustyń Afryki po stepy Rosji. Po wojnie alianci zakazali BMW produkcji motocykli na kilka lat, co znacząco wpłynęło na kondycję firmy.
Odrodzenie marki i rewolucja technologiczna lat 70.
Po zniesieniu ograniczeń produkcyjnych BMW powróciło z nową energią. Model R51/3 z 1951 roku zapoczątkował serię udanych konstrukcji. W latach 60. wprowadzono przełomową serię /5, która przyniosła elektryczny rozrusznik, hamulec tarczowy i nowoczesną ramę. R90S z 1973 roku ustanowił nowe standardy w klasie motocykli sportowo-turystycznych, oferując półowiewkę, podwójne hamulce tarczowe i moc 67 KM.
Rewolucyjny model R100RS z 1976 roku jako pierwszy seryjny motocykl otrzymał pełną owiewkę zaprojektowaną w tunelu aerodynamicznym. Konstrukcja ta wyznaczyła nowe standardy komfortu i aerodynamiki w motocyklach turystycznych. W tym samym okresie BMW rozpoczęło eksperymenty z układami przeciwblokującymi ABS, które wprowadzono do seryjnej produkcji w 1988 roku.
Nowoczesne technologie i przyszłość motocykli BMW
Przełom XX i XXI wieku przyniósł kolejne innowacje. Wprowadzenie elektronicznego wtrysku paliwa, adaptacyjnego zawieszenia ESA i systemu kontroli trakcji DTC potwierdziło pozycję BMW jako lidera technologicznego. Model K1 z 1988 roku szokował futurystyczną stylistyką i współczynnikiem oporu powietrza lepszym niż w wielu samochodach.
W ostatnich latach BMW postawiło na elektromobilność. Model CE 04 z 2021 roku to wizja przyszłości miejskiego transportu – elektryczny skuter o zasięgu do 130 km i przyspieszeniu lepszym niż w wielu spalinowych odpowiednikach. Jednocześnie firma nie zapomina o tradycji, czego dowodem jest najnowsza generacja bokserów z serii R i adventure tourerów GS.
Częste pytania
Który model BMW jest uznawany za najbardziej przełomowy?
Model R32 z 1923 roku, który wprowadził charakterystyczny układ napędowy z silnikiem bokser i wałem kardana, stosowany przez markę do dziś.
Czy BMW produkowało motocykle przed II wojną światową?
Tak, w latach 20. i 30. XX wieku BMW było jednym z wiodących producentów motocykli w Europie, odnosząc liczne sukcesy w sporcie.
Kiedy BMW wprowadziło pierwszy motocykl z ABS?
System ABS pojawił się w motocyklach BMW w 1988 roku – była to pierwsza seryjna produkcja tego rozwiązania w jednośladach.
Jaki jest najnowszy model elektryczny BMW?
CE 04 to najnowszy elektryczny skuter BMW, wprowadzony w 2021 roku, reprezentujący przyszłościową wizję mobilności miejskiej.